Mikä on eurooppalainen rengasmerkintä?

Renkaiden ostaminen ei ole aivan yksinkertaista! Renkaiden vaihtamisessa voidaan ottaa huomioon monet tekijät tai vaikuttaa niihin.

On vaikea laatia tyhjentävä luettelo elementeistä, jotka vaikuttavat sinuun renkaita ostettaessa. Siksi luetellaan vain muutama esimerkki, kuten:

  • Tuotemerkin merkitys sinulle,
  • Käytetty ajoneuvotyyppi
  • Ajon suorituskyky (kuivalla, märällä maalla, suorassa linjassa, jarrutus, nopea nopeus, kuluminen, pito, pito ...)
  • Budjetti, jonka haluat jakaa renkaisiisi
  • Käyttökausi

Siksi EU:n lainsäätäjä on yrittänyt standardisoida ja säännellä kolmea pääperustetta (ja yleismaailmallista), jotka voivat auttaa sinua näkemään selkeämmin erilaisten tarjousten ja renkaiden suorituskyvyn viidakossa.

Tavoitteena on, että kuluttajalla ja renkaan käyttäjällä on todisteita renkaan suorituskyvyn arvioinnista.

Haluatko lisätietoja eurooppalaisesta rengasmerkistä?

Määritelmä

Renkaiden merkitsemisestä on säädetty Euroopan komission vuonna 2008 antamassa asetuksessa EY N:o 1222/2009. Se tuli voimaan 1.11.2012. Se käsittää renkaiden suorituskyvyn objektiivisen mittaamisen perustuen 3 suorituskyvyn peruskriteeriin:

  • Ympäristökriteeri -> mitattu polttoaineen kulutuksella
  • Turvallisuuskriteeri ajon aikana -> mitattuna jarrutusmatkalla märällä maalla
  • Käyttömukavuuden kriteeri -> melupäästöillä mitattu

Nämä perusteet on kalibroitu tarkasti, jotta vältetään suorituskyvyn vaihtelut käytetyistä mittauslaitteista, testien aikana käytetyistä nopeuksista ja ajoneuvoista, lämpötiloista ja lattiatyypistä sekä muista tuloksiin vaikuttavista tekijöistä.

Tulokset perustuvat rengasvalmistajien ilmoituksiin. Valvontaelimet voivat olla Euroopan unionin maiden tasolla.

Mikä on eurooppalaisen rengasmerkinnän tarkoitus?

Tämän merkinnän ensisijaisena tavoitteena on antaa kuluttajille parempaa luettavuutta renkaiden todellisesta suorituskyvystä ja välttää siten tuotteiden markkinointikeinottelu ja muut mainseeseen liittyvät keinottelut.

Toinen tavoite on kannustaa rengasvalmistajia tuottamaan entistä ympäristöystävällisempiä renkaita, jotka ovat käyttäjille turvallisempia ja mukavampia.

Mihin renkaisiin eurooppalainen rengasmerkintä vaikuttaa?

Kaikilla uusilla henkilöautojen, pakettiautojen ja kuorma-autojen renkailla, jotka on valmistettu 1.7.2007 alkaen, on velvollisuus suorittaa eurooppalaisen rengasmerkinnän testit.

Vain moottoripyörän, mönkijän, pinnoitetun, maastoajoneuvon, kilpailun, malliston, vararenkaan, nastarenkaiden testausta ei vaadita laillisesti. Vain näitä renkaita voidaan markkinoida ilman pneumaattista merkintää.

Kuinka lukea eurooppalainen rengasmerkintä?

Etiketin suunnittelun tavoitteena on visualisoida hyvin nopeasti renkaan suorituskyvyn käyttämien värien ja arvojen ansiosta.

Eurooppalainen renkaiden merkitseminen

Näiden kuvioiden, värien, muistiinpanojen ja arvoasteikon takana harvat käyttäjät tietävät vihdoin testien ja tulosten merkityksen.

Mikä on vierintävastus (tunnetaan myös nimellä polttoaineenkulutus)?

Renkaan polttoaineenkulutus

Renkaan vierintävastus vastaa energian määrää, jota rengas käyttää ollessaan kosketuksissa tiehen. Voimme katsoa, ​​että renkaan vierintävastus kuluttaa 20% - 30% ajoneuvon energiasta.

Testillä mitataan siis seuraavia:

  • testipenkillä (Euroopan unionin hyväksymät koneet)
  • identtisillä olosuhteilla (renkaan koko, nopeus, teho, paino, lämpötila)

renkaan polttoaineenkulutus nopeudella 100km / h.

Merkintä tehdään 6 kategorian kautta kirjaimesta A kirjaimeen G.

Ero 2 kirjaimen välillä merkitsee noin +/- 0,1 litran kulutusta 100 ajettua kilometriä kohden.

Esimerkiksi rengas, jonka A-luokituksen polttoaineenkulutus "kuluttaa" noin 0,5 litraa 100 kilometriä kohti vähemmän kuin renkaan, jolla on samanlainen "G" -luokitus.

Kuinka pito mitataan märän jarrutuksen aikana?

Pneumaattinen märkäjarrutus

Renkaiden turvallisuuskriteerit on hyvä mitata vaikeissa olosuhteissa. Testissä mitataan hätäjarrutusmatka märällä tiellä nopeudella 80 km/h.

Jaksojen lukumäärä jarrutuksen alkamisen ja ajoneuvon pysähtymisen välillä mitataan ja ilmoitetaan sitten merkinnöissä.

A-luokan ajoneuvon jarrutusmatka on alle 28 metriä. "D" - ja "G" - huomautuksia ei käytetä.

Tässä on taulukko, joka näyttää jarrutuserot luokittain:

Jarrutusmerkintä märällä maalla Jarrutusmatka Eri merkintöjen ja A-merkinnän välinen ero metreinä
A 28 metriä
B 31 metriä +3 metriä
C 35 metriä +7 metriä
D
E 40 metriä +12 metriä
F >46 metriä >+18 metriä
G

Jos esimerkkinä käytetään suojatietä (3 metriä), tämä tarkoittaa, että ajoneuvo, jolla on A-merkintä jarruttaessa märällä maalla, pysähtyy vastaavasti 6 kulkutietä, jotka on nastattu ennen ajoneuvoa joilla on E-luokitus

Jarrutusmatka rengasluokittain

Miten renkaiden aiheuttama melu mitataan?

Renkaiden melupäästö

Pyörivä rengas tuottaa melupäästöjä. Nämä päästöt johtuvat ilman kulkemisesta renkaan ja maan välillä sekä maan ja renkaan välisestä kitasta.

Testi koostuu koepenkissä näiden päästöjen kirjaamisesta ja mittaamisesta.

Tulos ilmaistaan ​​desibeleinä dB ja merkitään kolmella melutasolla etiketin piktogrammissa.

Tässä ovat eri melupäästöt:

Palkki, joka on esitetty kuvassa Melu desibeleinä (dB)
1 palkki =<67dB
2 palkkia 67dB:n ja 71dB:n välillä
3 palkkia 72dB:n ja 76dB:n välillä

Mistä EU-rengasmerkintä löytyy renkaastasi?

Rengasmerkinnän on oltava autoilijoiden ja renkaiden ostajien saatavilla ennen ostotoimintaa, sen aikana ja sen jälkeen.

Ennen renkaiden ostamista:

Myyntipaikassa: renkaan toimittaja on siksi velvollinen asettamaan näyttelytilaansa ja varastotilaansa merkinnät esille. Jos renkaan kulutuspinnan merkintä irtoaa, tietojen on oltava heti saatavissa.

Internetissä: Sivusto on velvollinen laittamaan hakutulossivuille sekä jokaiselle tuotesivulle kunkin myyntiin saatetun renkaan merkinnät ja visuaaliset merkinnät jokaista rengasta varten, jota merkinnät koskevat.

Merkintä on standardisoitu (koko, käytetty fontti, värimaailma).

Kun olet ostanut renkaasi:

Internetistä tai kaupoista ostettujen renkaiden laskuissa on oltava renkaiden koko, merkki, profiili ja eurooppalaisen rengasmerkinnän muodostavien kolmen kriteerin arvosanat.

Mitkä ovat eurooppalaisen rengasmerkinnän rajoitukset?

Merkinnän läsnäolo on mahdollistanut renkaan suorituskyvyn paremman näkyvyyden. Rengasmerkinnät antavat myös kuluttajille mahdollisuuden löytää haluamansa renkaat paremmin verratessaan eri renkaita.

Toisaalta merkintä on rajoitettu tulokseen. Mutta kun valmistaja kehittää uusia tuotteita, se perustuu yli 30 erilaiseen objektiiviseen ja subjektiiviseen kriteeriin, kuten: kuivajarrutus maassa, lumijarrutus, hidas nopeuden välttäminen, nopeuden välttäminen, ajomukavuus, mittarilukema, pito maassa kuiva, pito lumessa, jäässä ...

Lisäksi, vaikka merkintä on yleensä hyvä indikaattori kesärenkaille ja monivuotisille renkaille, se on vähemmän sopiva talvirenkaisiin.

Mitä eroa on eurooppalaisella laatumerkillä ja amerikkalaisella UTQG-luokituksella?

Eurooppalaisen merkinnän ja amerikkalaisen UTQG:n tarkoituksena on molemmat auttaa kuluttajaa navigoimaan. Toisaalta testikriteerit ja mittausmenetelmät ovat erilaisia.

Emme voi oikeasti verrata näitä kahta luokitusjärjestelmää.

Jatka selaamista hyväksymättä >
Tietoja evästeistä ja muista seurantaohjelmista
Grip500.fi (GRIP500) ja sen kumppanit (Google, Hotjar, Microsoft) käyttävät evästeitä ja muita seurantaohjelmia (verkkotallennus) sivuston moitteettoman toiminnan varmistamiseksi, selauksen helpottamiseksi, tilastollisten mittausten tekemiseksi ja mainoskampanjoiden yksilöimiseksi. Laitteeseesi tallennetut evästeet ja muut seurantaohjelmat voivat sisältää henkilötietoja. Emme aseta evästeitä tai muita seurantaohjelmia ilman selvää ja tietoista suostumustasi, sivuston toiminnalle välttämättömiä lukuun ottamatta. Säilytämme valintaasi 6 kuukautta. Voit peruuttaa suostumuksesi milloin tahansa eväste- ja seurantaohjelmasivulla. Voit jatkaa selausta hyväksymättä evästeitä tai muita seurantaohjelmia. Hylkääminen ei ole este palveluiden käyttämiselle GRIP500. Lisätietoa löydät eväste- ja seurantaohjelmasivulta.
Yksilöllistä evästeitä
LiveChat
Tapahtui virhe, ole hyvä ja yritä uudelleen tai ota meihin yhteyttä jos virhe toistuu.